Kromlu Deri İhracatı Hk.

Ayakkabı sektörünün önündeki en büyük tehlikenin kromlu deri ihracatı olduğunu ifade eden TASD Başkanı Süleyman Gürsoy “Devletimiz bu konuda tedbir almazsa yakında ayakkabı üretecek deri bulamayacağız” dedi

Geçen yıl 708 milyon dolarlık ihracat yapan Türk ayakkabı sektörü, bu yıl hedefi 1 milyar dolara çıkardı. Türkiye Ayakkabı Sanayicileri Derneği (TASD) Başkanı Süleyman Gürsoy, ayakkabı sektörünün hedeflerini, meselelerini ve kromlu (Yarı mamul deri) ihracatı meselesiyle ilgili düşüncelerini Türkiye’ye açıkladı. Türkiye’nin ham deride mutlak ithalatçı olduğunu belirten Süleyman Gürsoy, ayakkabı sektörünün önündeki en büyük tehlikenin kromlu deri ihracatı olduğunu söyledi.

 

400 MİLYON $’LIK POTANSİYEL

“Kromlu deriyi ham hâlde değil, ayakkabı, çanta, ceket yaparak satmalıyız” diyen Gürsoy, şöyle devam etti: “Kıymetli deriyi alıp ihraç ediyoruz, sonrasında o deriden kaliteli ayakkabı yapabilmek için dış ülkelerden gidip satın alıyoruz. Eğer bunu yabancı alacaksa bunun için bir bedel ödemeli. Türk derisi, kalite bakımından dünyada üst sıralarda yer alıyor. Ancak kromlu ihracat yaptığımız için bize çöp kısmı kalıyor. Güney Afrika’dan ve Brezilya’dan ithal ettiğimiz düşük kaliteli derilerle üretim yapmak durumunda kalıyoruz. Kromlu derideki ihracat rakamı şu an 42 milyon dolar. Biz kendi kaliteli derimizi işleyip satsak, 400 milyon dolar ihracat yapacağız. Türkiye’de yakında kaliteli ayakkabı üretecek deri kalmayacak. İhraç edilen her bir kilogramlık kromlu deri için 1 dolar fona aktarılması gerekir.”

 

 

BİLİNİRLİĞİ ARTIRMALIYIZ

Türkiye’de yıllık 350 milyon çift ayakkabı üretimi olduğunu ifade eden TASD Başkanı Gürsoy, “280 bin çalışanı olan bir sektör, bu yıl 1 milyar dolar ihracat hedefine ulaşacaktır. Ancak üreticilerimizin satıştan önce dünyada bilinirliğini artırması gerekiyor. Yurt dışı fuarlar kritik öneme sahip. Devlet teşviklerinden doğru şekilde yararlanılmalı. Bir kere fuara katılmakla hedefe ulaşmak imkânsız. Yurt dışında en az üç fuara katılmak şart. Önce bilinirlik gerekiyor. Bunu başardığımızda satış da arkasından gelecektir” şeklinde konuştu.

 

Markalaşmada epey geç kaldık

Türk ayakkabı sektörünün markalaşma konusunda geciktiğini belirten Süleyman Gürsoy “Bu konuda epey geç kaldık. Markalaşmak yerine artık marka satın almalıyız. Marka olmak için iyi ayakkabı üretmek yetmez. Mesela iyi marka olmak için Milano’da 2 milyon avro harcayıp bir defile yapmanız gerekiyor. Bunun için kültür, kuuvetli mali yapı ve zaman gerekiyor” dedi.

 

ABD’ye daha fazla ihracat yapmalıyız

Amerika’nın yılda 34 milyar dolarlık ayakkabı ithalatı yaptığını hatırlatan Süleyman Gürsoy, Türkiye’nin bu ülkeye yılda 8 milyon dolarlık ayakkabı ihracatı yaptığını belirterek, şöyle konuştu: Amerikalılar sadece üç renkte ayakkabı giyiyor; Siyah, kahve ve taba. Bu ülkeye her ürünle girmemiz imkansız. Özel ürünler geliştirmemiz gerekiyor. ABD pastasından hedeflerimizin çok altında pay alıyoruz. Bunu artırmamız şart.